Pages

17 February 2013

Harta punya pasal

   Seringkali kita adik beradik akan bergaduh berebutkan harta makayh ,walaupun perninggalan harta itu tak seberapa..Banyak juga cara dan janji manis yang digunakan..Malah ada yang mengambil kesempatan dari kasih sayang makayah itu sendiri..( mentang2 anak kesayang dia pow apa lagi asik mintak duit jew )..
  Duit dan harta buat manusia hilang akal serta pedoman sanggup pula bunuh membunuh sbb duit rm2..bunyi agak pelik tapi itu lah realiti sekarang ni..Adik beradik yang kaya bertambah bongkak yang miskin di pandang rendah..Dengan adik beradik sendiri berkira walaupun 10sen esh esh esh..

   Kisah Keluarga
Keluarga belah ayah aku, arwah atok tu dh amanahkan ayah aku membahagikan tanah yang ada kepada anak2 dia..Sebb ayah aku ni lepas bercerai dengan mak aku dia kawin lain ada lah adik beradik tiri..Tapi yang mak tiri aku ni sbb nak kesenangan hidup dia dan ank2 dia ..Dia tak nak ayah aku beri tanah tu kepada adik2 aku wlpn adik2 tiri aku tu sudah pun punya bahagian masing2..malah ayah aku telah mengambil bahagian kitaorg dan menjualnya kepada kakak dia..Dan hasil jualan tanah itu digunakan pula utk kegunaan adik tiri aku..
  Adik beradik aku dh malas nak ambil port sbb bahagian kita dah dijual dan tggl sedikit baru nak bgthu lebih baik tak payah kan !! bg kitaorg biar lah dia nak kejar kekayaan didunia yang sementara ini.bahagian dia disana dia tak tahu lagi dengan makan harta org lain..Allah s.w.t itu adil dan Maha Mengetahuinya..Walaupun kitaorg tak tahu..

Pengajaran~
  Setiap rezeki yang kita makan dan pakai tu biarlah dari sumber yang HALAL,wlpn gji skit memadai jiwa pow tenang tak lah sbb duit banyak tapi still tak aman.. Yelah  duit banyak tapi makan hasil TAK HALAL sampai bila jiwa tak tenang. .
   Bersyukurlah dengan apa yang kita ada fikirlah tentang org yang lagi ssh dari kita..

No comments:

Post a Comment