Pages

24 February 2013

Peta Indonesia Vs Peta Malaysia




Malaysia

Malaysia merupakan sebuah Negara Bangsa yang terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Ia meliputi 13 buah Negeri (Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Melaka, Johor, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak) dan 1 Kerajaan Persekutuan yang terdiri daripada 3 buah Wilayah (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan Wilayah Persekutuan Putrajaya).
Lokasi
Malaysia terletak berhampiran dengan Garisan Khatulistiwa iaitu Garisan Lintang 2º dan 7º Utara dan Garisan Bujur 100º dan 119º Timur. Keluasan Malaysia meliputi 329, 961.22 kilometer persegi. Semenanjung Malaysia sahaja meliputi seluas 131,598 kilometer persegi, manakala, Sabah dan Sarawak adalah 198, 069.61 kilometer persegi.
Semenanjung Malaysia bersempadan dengan Negara Thailand (utara), Singapura (selatan), Sarawak bersempadan dengan Negara Brunei Darussalam dan Sabah bersempadan dengan Filipina. Laut China Selatan seluas 531.1 kilometer persegi memisahkan Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak, Selat Melaka memisahkan Semenanjung dengan Sumatera, Indonesia dan Selat Teberau memisahkan Malaysia dengan Singapur

Indonesia

Administratif, Indonesia terdiri daripada 34 wilayah, lima yang mempunyai status istimewa. Setiap wilayah mempunyai perundangan sendiri dan gabenor. Wilayah-wilayah dibahagikan kepada kabupaten (kabupaten) dan bandar-bandar (kota), yang dibahagikan lagi kepada daerah (Kecamatan), dan sekali lagi ke dalam kumpulan kampung (sama ada desa atau Kelurahan). Tambahan pula, sebuah kampung dibahagikan kepada beberapa kumpulan warganegara (Rukun-Warga (RW)) yang dibahagikan kepada kumpulan kejiranan (Rukun Tetangga (RT)). Berikutan pelaksanaan langkah-langkah autonomi serantau pada tahun 2001, kabupaten dan bandar telah menjadi unit utama pentadbiran, bertanggungjawab untuk menyediakan perkhidmatan kerajaan yang paling. Peringkat kampung pentadbiran adalah yang paling berpengaruh pada kehidupan harian warganegara dan mengendalikan hal-hal kampung atau kejiranan melalui Lurah dipilih atau kepala desa (ketua kampung).

Wilayah-wilayah Aceh, Jakarta, Yogyakarta, Papua, dan Papua Barat mempunyai lebih keistimewaan perundangan dan tahap yang lebih tinggi autonomi dari kerajaan pusat daripada wilayah-wilayah lain. Kerajaan Aceh, sebagai contoh, mempunyai hak untuk mewujudkan unsur-unsur tertentu sistem undang-undang yang bebas; pada tahun 2003, ia dimulakan satu bentuk Syariah (undang-undang Islam) [82] Yogyakarta telah diberikan status Wilayah Khas pengiktirafan penting yang peranan dalam menyokong Indonesia Republikan semasa Revolusi Indonesia itu. [83] Papua, dahulunya dikenali sebagai Irian Jaya, telah diberikan status autonomi khas pada tahun 2001 dan telah dipisahkan ke Papua dan Papua Barat pada bulan Februari 2003. [84] [85] Jakarta adalah negara modal rantau khas.


"Tengok peta kita sudah tahu wilayah mana lagi banyak pendudukkan..Tapi kalau nak tengak mata wang pula Nilai mata wang Malaysia lagi besar dari Indonesia..Tadi aku borak dengan brother nie..dia kata nak pergi ke lain negeri memakan masa berhari2 sbb naik bas smpy 4 hari 3  malam..Aku p Kuatan ,Pulau Pinang dan Johor Bharu pon baru masuk 5 jam..Kematu gak ar montot dok dlm bas tu heheheh..

Diaorg bukan tak nak naik fly tapi klw dh naik kapal terbang cost dh bpe mana mampu ..so jln cite depa naik lah bas tw feri..tak snggup aku lama benor mcm to..Syukur sgt sbb lahir di Malaysia "

No comments:

Post a Comment